Ordlista

• Anonymt = ”Utan namn”, innebär att den personliga identiteten som namn och efternamn eller annan identifieringsinformation om personen inte är känd eller inte behöver framkomma.
  • Kurator = En skolkurator kan du  besöka och prata med om du inte mår bra i skolan. Du ska trivas och må bra i skolan. Skolkuratorn kan stötta och hjälpa dig att nå skolans kunskapsmål. Kuratorn kan också ge råd och tips till hur din lärare kan hjälpa dig att må bra tillsammans med dina klasskamrater.
  • Läroplan = En läroplan beskriver verksamhetens värdegrund, mål och riktlinjer. Alltså vad du ska lära dig i olika ämnen. Den innehåller kursplaner/ämnesplaner och kunskapskrav.
  • Matris  = En matris visar de krav och förväntningar som finns på dig som elev. Du kan bli tryggare när du kan läsa vad du behöver kunna och också göra i nästa steg, för att utvecklas och nå ett högre betyg.
  • Modersmål = Modersmål är det första språket man har lärt sig och det språk som talas hemma.
  • Nationella prov = Nationella prov är obligatoriska för alla elever, med vissa undantag. Proven finns till för att resultaten ska kunna jämföras och vara ett stöd för en likvärdig och rättvis betygsättning och bedömning. Proven görs i årskurs 3, 6 och 9.
  • Rektor =  Rektor är en skolledare. Som skolledare har man ledningsansvaret i skolan. Rektorer/skolledare ansvarar bland annat för skolans utveckling och ekonomi. Som rektor leder man och planerar arbetet i skolan. Som rektor arbetar man efter de mål som finns i läroplanen. Rektor är den som är chef för lärarna och för alla andra som arbetar i skolan.
  • Skolform = Barn i Sverige går i olika skolformer. De börjar i förskolan, sedan i förskoleklass och fortsätter vidare i grundskolan och gymnasiet Det finns också specialskola, samskola och anpassad skola som är skolor med egna inriktningar.
  • Skolplikt = Grundskolan är obligatorisk för alla barn som bor i Sverige. Skolplikten gäller från höstterminen det året barnet fyller 6 år. Skolplikten gäller från förskoleklassen fram till man slutar årskurs 9. Gymnasieutbildningen i Sverige är däremot frivillig.
  • Skolsköterska = En skolsköterska brukar ha hälsosamtal med dig och kallar också dig till hälsokontroller och vaccinering. Ibland kan skolsköterskan ta emot besök för samtal och stöd. Skolsköterskan arbeta för att motverka mobbing och att man mår bra i skolan tillsammans med kurator och rektor.
  • Specialkost = Maten i skolan kan anpassas för dig om du har allergi, överkänslighet, medicinska behov, religion eller någon funktionsnedsättning. Man måste ha ett intyg för detta.
  • Specialläraren = Speciallärare kallas i Sverige en lärare som arbetar med elever som är i behov av särskilt stöd. Skolan tar hjälp av specialläraren när en elev är i särskilda svårigheter gällande inlärningen i framförallt språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling.
  • Studiehandledning = studiehandledaren håller i studiehandledningen tillsammans med läraren under skolans lektioner. Då översätts lektionerna och personen stöttar, så att du som elev förstår och lyckas i undervisningen. Man kan få studiehandledning på sitt modersmål om man behöver det.
  • Studieplan = En individuell studieplan är ett verktyg för att planera en enskild elevs utbildning.
  • Termin = Ett år i skolan kallas ett läsår. Ett läsår är uppdelat i två terminer, en hösttermin och en vårtermin. Höstterminen räknas från augisti och skolstarten där, fram till jullovet i december. Vårterminen börjar i januari månad och slutar någon gång i juni.
  • Vårdnadshavare = Vårdnadshavare är den eller de personer som har vårdnaden och ansvarar för ett barn. Det kan vara en eller båda föräldrarna eller en person utsedd av domstol. I skolan är det elevernas vårdnadshavare som tar beslut om barnen.