Mitt språk

Du kan få undervisning i ditt modersmål och kanske har du rätt till undervisning i svenska som andra språk.

• Om du pratar ett annat språk än svenska hemma kan du få gå på extra lektioner efter skolan och lära dig mer och utveckla ditt modersmål. Detta måste dina föräldrar söka och lektionerna ligger efter den vanliga skoltiden.
  • Du kan också få extra hjälp att förstå på vissa lektioner. Då kan en person stötta dig i ditt lärande samt översätta och öva svenska med dig på lektionerna. Personen kallas studiehandledare och hjälper dig att översätta dina kunskaper till svenska.
  • När du lär dig flera språk samtidigt, ditt modersmål och svenska kan du läsa svenska som andra språk. Det är en svenska som är anpassad till dig som har ett annat modersmål. Vissa barn behöver mer tid för att bli bättre på svenska, andra lär sig nya språk snabbt. Du får betyg i detta ämne.