Alla vårdnadshavares sida

Här kan alla vårdnadshavare få stöd och hjälp.

• Vi kommer kalla alla föräldrar eller dig som är vårdnadshavare till ett informationsmöte. Då samlas hela klassens föräldrar utan barn. Alla lärare som arbetar med ditt barn berättar om vad klassen ska arbeta med under terminen. Då kan du också fråga om det som du/ni undrar över. Det är viktigt att komma, så att du kan hjälpa ditt barn på bästa sätt där hemma. Behöver du tolk, kan du få det på mötet om du säger ifrån innan.
  • Har ditt barn extra svårt för något område eller ämne och inte fått godkänt, kan barnet få extra hjälp av sin lärare eller speciallärare. Skolan har skyldighet att hjälpa ditt barn att lyckas i skolan. Prata med ditt barns lärare om du känner dig orolig. Här kan du läsa mer om vilka olika stöd som kan ges.
  • Det finns information om vad som gäller vid ledighet och hur man ansöker om detta hos rektor. Vad man kan få ledigt för eller inte. Man får inte alltid ledigt vid semesterresor.
  • I skolan är det skolplikt och skolan har skyldighet att utreda och ta reda på orsaken till upprepad eller längre frånvaro. Alla dagar som ditt barn inte är i skolan räknas som frånvaro. Här kan du läsa mer om skolplikt.
  • Om ditt barn behöver specialkost måste du ha ett läkarintyg på detta. Du anmäler detta till rektor, personal och personalen i matsalen på ditt barns skola.
  • Ibland kan man som vuxen behöva hjälp, om inte skolan kan hjälpa dig. Är ditt barn sjuk och du behöver fråga och prata med någon ska du ringa 1177 eller ditt barns vårdcentral och boka en tid.
  • Det finns bra böcker att läsa om vad du kan göra för att stötta och hjälpa ditt barn i skolan. I denna sammanfattning ur Alla föräldrar kan av Lennart Grosin, får du många fina tips.
  • Du kan också få hjälp som förälder på Bris.
  • Du kan även ringa till Föräldralinjen. Du kan ringa in anonymt, det betyder att du inte behöver säga vad du heter.
  • Du kan ringa och få stöd, råd och föräldrautbildning på Helsingborgs socialförvaltning https://helsingborg.se/omsorg-och-stod/familj-barn-och-ungdom/