Skolans innehåll

Vi är en skola som bryr oss om dig. Vi vill att du ska lära dig så bra som möjligt.

• Vi har olika ämnen i skolan och alla ämnen är lika viktiga.
  • Det finns en läroplan som bestämmer vad dina lärare ska undervisa om. Läroplanen finns som bok, men du kan också hitta den på nätet. Länken hittar du här: läroplan
  • Vi sätter upp mål för vad du ska nå i ett arbetsområde för att bli godkänd. Detta jobbar vi med under lektionerna i olika ämnen, för att du ska lära dig och kunna vissa saker när vi har arbetat klart. Varje termin får du bedömningar. Har du extra svårt för något område eller ämne och inte får godkänt, kan du få extra hjälp av din lärare eller specialläraren.
  • En bedömning är ett mått på din kunskap och vad du lärt dig. Bedömningen på vad du kan, görs av din lärare. Bedömningarna kan göras efter varje arbete, men också tas upp när du har samtal. Det kan vara ett skriftligt omdöme eller i en matris. Från årskurs 6 är det ett betyg.
  • Om du inte är godkänd i ett ämne får du betyget F. Betyg E är godkänt och ABCD är över godkänt, där A är det bästa betyget.
  • I vissa årskurser gör du Nationella prov i olika ämnen. Alla måste göra proven och resultaten kan jämföras för en rättvis bedömning.
  • Din lärare brukar skriva vad ni arbetar med i ett veckobrev. Det kan ligga på Unikum eller så kan din lärare skriva ut det till dig och dina föräldrar, men då måste ni säga till. Är du äldre kan du läsa det själv också.
  • Alla ska ha samma möjligheter därför kan man få anpassad grundskola om man har andra förutsättningar. Här kan du läsa mer om: Anpassad grundskola.