Min hälsa

Det är viktigt att du mår bra.

• För att du ska må bra och klara av skolan är det viktigt att du sover och lägger dig i tid. Lägg undan mobilen och iPaden innan du ska sova.
  • Ät en bra frukost eller fråga din lärare om du kan ta med dig en smörgås att äta på rasten.
  • Försök vakna lite tidigare, så att du inte behöver stressa för att komma i tid. Det är viktigt att vara på skolan när den startar.
  • Det serveras varierad lunch med olika alternativ varje dag. Behöver du specialkost måste dina föräldrar eller vårdnadshavare anmäla detta till skolan. Det måste finnas ett läkarintyg som du eller dina vårdnadshavare lämnar till personalen i matsalen. Pedagogerna som arbetar i skolan behöver också ha information om vem som äter specialkost.
  • Det är viktigt att du borstar dina tänder morgon och kväll så tänderna hålls hela och friska. Tänk också på vad du äter och dricker under dagen. Försök att äta hälsosamt och inte så mycket socker. En bra idé är att försöka äta godis eller kakor bara en dag i veckan.
  • Du kan alltid prata med dina lärare och de hjälper dig så att du ska må bra.
  • Ibland behöver man en vuxen som lyssnar extra mycket och då finns kuratorn.
  • Skolsköterskan arbetar på skolan. Skolsköterskan gör syn-och hörseltester, vaccinerar dig, mäter och väger dig.
  • Är du sjuk måste dina föräldrar ringa doktorn istället.