Jag vill vara ledig

När får du lov att vara ledig?

• Du är ledig när det är lov från skolan eller när det är helg. Det är viktigt att du är i skolan alla andra dagar. Det är här vi lär oss och utvecklas tillsammans och du missar mycket roligt när du är hemma.
  • Det är skolplikt och då måste du vara i skolan. Man får inte vara borta för många dagar. Det är här du lär dig det du kommer behöva i framtiden. Läs mer om vad skolplikt är här.
  • Under loven får ni resa vart ni vill, men när det är skola ska ni inte resa någonstans. Ni kan fråga om ni kan få vara lediga (ansöka om ledighet). Vill dina föräldrar att du ska vara ledig  måste de alltid fråga rektorn om det går. De måste fråga ett par veckor innan. De ska fråga före du ska vara ledig. Detta måste man även göra vid högtider och speciella dagar inom din religion tex om du ska vara ledig för Eid eller Bayram. Sök ledighet!
  • Behöver du gå till doktorn eller till tandläkaren när det är skola, måste du komma till skolan innan och efter besöket. Du kan bara vara borta tiden när du är hos doktorn eller tandläkaren. Dina föräldrar kan ringa och ändra tiden och lägga den efter skolan, så du inte missar lektioner. Du kan bara vara borta en viss tid, inte en hel dag.